W dniach 13, 20 oraz 28 Marca 2017 w Państwowych Szkołach Budowniczych w Gdańsku odbyły się warsztaty edukacyjne
„Młodzieżowi edukatorzy seksualni”.  Warsztaty były skierowane do uczniów placówki.


W naszym kraju poparcie dla edukacji seksualnej w szkołach deklaruje ok. 70% obywateli*. Nadal jednak wielu osobom wydaje się, że edukacja seksualna przynosi więcej szkód niż korzyści. Chcą one chronić dzieci i młodzież przed „zepsuciem” i zupełnie nie biorą pod uwagę tego, że wiedza nie deprawuje, ale pomaga podejmować dojrzałe decyzje.

Rozprawiamy się z najczęstszymi zarzutami.

Mit 1: Edukacja seksualna przyspiesza inicjację seksualną
Międzynarodowe badania wykazały, że wprowadzenie programów edukacji seksualnej do szkół często opóźnia lub zmniejsza aktywność seksualną młodzieży oraz prowadzi do częstszego stosowania antykoncepcji. Programy te są skuteczniejsze, jeżeli zaczyna się edukować, zanim młodzi ludzie rozpoczynają życie seksualne. Wiedza na temat asertywności, radzenia sobie z przemocą i presją rówieśniczą pomaga uchronić się przed wymuszoną inicjacją.

Mit 2: Informacje o życiu seksualnym deprawują niewinne umysły dzieci
Dorośli najczęściej zapominają, jak to było, gdy sami byli młodzi. Dzieci i młodzież to istoty seksualne i to normalne, że o seksie myślą lub chcą wiedzieć jak najwięcej. Zdecydowanie lepiej, gdy otrzymują informacje z wiarygodnych źródeł, a nie muszą szukać na własną rękę, co często prowadzi do wiary w mity i stereotypy.

Mit 3: Najlepsze efekty wychowawcze daje promocja abstynencji
Dorośli zapominają, że najlepszą metodą do zachęcenia młodych ludzi jest powiedzenie, by czegoś nie robili. Nawet z czystej przekory na złość nauczycielom młodzież potrafi robić nieodpowiedzialne rzeczy. Promowanie jedynie abstynencji seksualnej nie zniechęca do seksu i nie opóźnia wieku inicjacji seksualnej. Ma za to negatywne konsekwencje w postaci ryzykownych zachowań seksualnych młodzieży i rozprzestrzeniania się chorób przenoszonych drogą płciową.

Mit 4: Edukacja seksualna zachęca do seksu
Świadomość ryzykownych zachowań oraz konsekwencji seksu w bardzo młodym wieku na pewno nie przyspiesza decyzji o współżyciu. Kiedy młodzi ludzie wiedzą, czym grozi seks bez zabezpieczenia, zastanowią się, zanim zdecydują się na kontakty seksualne. Wiedza na temat różnych zachowań seksualnych nie wpływa bezpośrednio na chęć eksperymentowania w tym zakresie.

Źródło http://ponton.org.pl/pl/strona/edukacja-seksualna-fakty-i-mity

 

Komentowanie wyłączone.